68

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2008

YKL9171l

Av Janne - 26 augusti 2008 21:25

YKL9171L

 

Jag gled ner på en stol vid serveringen. Det var tidigt på morgonen och det var ännu väldigt få gäster. Libanesen var som vanligt generös och gav mig både juice och frukt till min latte. Han hade varit sådan sedan stället öppnades och han hade utvidgat genom att ta över antikvariatet bredvid och öppna väggen. Nu var det ett rätt mysigt tillskott till övervåningen som ibland blev rätt stökigt med skolungdomar. Men nu på morgonen var det lugnt. Några hälsade när de gick förbi, kompisar som arbetade i omgivningen. Det har ju blivit rätt många år i kvarteret.

Hon smög sig ner i stolen framför mig vid bordet. Vi hade bestämt att träffas här och jag skulle berätta vad jag tyckte var viktigt att tänka på när jag nu slutade. Ja inte riktigt ännu men nästan. I går var jag uppe på en statlig myndighet och diskuterade ett gammalt projekt som vi/jag kanske skulle fortsätta. Men jag har annat för mig kommande året. Och jag stannar inte i Stockholm.

Det vi pratade om gällde facket, fackig-politisk samverkan i projekt, finansiering, Kina, folkbildning och det sokratiska lärandets betydelse och möjligheter.

Vi bröt upp och jag gick ner mot centralen. Passerade förbundet där jag jobbade i nästan 15 år. Roliga år med ett internationellt samarbete och en Nordisk gemenskap. Det var ju på 70- och 80-talen, när förbundet stod mitt i politiken. Ett visst vemod spred sig inom mig när jag tänkte på de åren.

Gick nedför Gamla Brogatan där ungdomsklubben Jova låg en gång i tiden. Måste jobbat där i slutet på 60-talet. Ja, Kenta och Stoffe var några av de som fick vara på den speciella klubben med ett tjugotal andra ungdomar. I dag är de alla med något undantag döda.  Ett annat ungdomshäng var 4:an nere vid Stureplan. Ett mer öppet ställe för en mängd ungdomar. Jobbad där två kvällar i veckan.

På dagarna var jag socialsekreterare. Det var under den tiden jag blev politiskt intresserad eller snarare politiskt medveten.  Men jag minns särskilt en grupp zigenare som jag hade nära samarbete med. Ja jag vet, det heter romer men då sa vi ännu zigenare.  Kan återkomma till det nån gång och mina äventyr i fjällen med vännerna renskötarna.

Nere på Vasagatan gick jag till vänster mot centralen. Slog in koden och fick ut min biljett till framtiden YKL9171L  
 
Ingen bild

I-S

27 augusti 2008 08:31

Hej Janne!

Jätte kul att du gör denna utbildning med dina fantastiskt fina hästar, blir grön av avund! Var rädd om dig och njut!

Kram Inga-Sarah

 
Ingen bild

Janca

27 augusti 2008 09:28

Det här ska bli spännande att följa. Imponerande! Hoppas få läsa mer om storys från liv och jobb.

 
Regnstads-Katt

Regnstads-Katt

27 augusti 2008 20:24

"Throw my ticket in the wind, throw my suitcase out there too."

http://blackseagull.deviantart.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 8 maj 2009 02:23

Hejsan,Jag lägger upp lite bilder från i helgen eftersom Janne verkar ha fullt upp med slutprov mm./Sandra...

Av Janne - 25 februari 2009 21:56

Jag lämnade Socialdemokraterna som jag varit medlem i sedan l973. Det har väl varit många gånger som jag inte varit införstådd med hur partiet har agerat men det är högt i tak och jag var med för att jag står för reformism och humanism. Men jag klara...

Av Janne - 23 februari 2009 22:16

Ja, jag har inte vunnit på Triss eller fått oväntat besök till kaffet. Någon gång skall väl träningen ge resultat. Långsamt växer styrkan och med den möjligheten att genomföra de fysiska övningarna. Före Jul kunde jag ju klättra i rep och i dag lyck...

Av Janne - 23 februari 2009 00:02

 Jag tror att jag fick mitt körkort 1959. Sen dess har jag haft en parkeringsbot på Gärdet i Stockholm, betalt böter för en fortkörning i Haninge och tre gånger har jag stoppats vid poliskontroller. Vid det ena tillfället fick jag göra en alkotest (S...

Av Janne - 22 februari 2009 21:04

För några år sedan hade jag möjlighet att i Norge delta i ett antal kurser i medlingsteknik. Det var en hel del teori och naturligtvis rollspel och andra övningar.  Den norska kursledaren använde sig av en teknik att minst två gånger om dagen låta os...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards