68

Direktlänk till inlägg 9 september 2008

Kommunikation, samspel, balans och Benke Nilsson

Av Janne - 9 september 2008 22:22

Tog det lugnt i helgen. Ledbruten. Tillbaka för andra veckan. Började i går med företagsekonomi. De flesta av oss har eller skapar enskilda företag för att fortsätta yrkesmässigt med stunt eller hästar.

Klarade inte heller i dag att rulla över, varken framlänges eller baklänges i Aikidon. Från min träning i Judo i mitten av sextiotalet vet jag hur det skall vara men kroppen bara vill inte. Frustrerande. Smällen mot revbenen förra veckan känns fortfarande och gör inte gymnastiken enklare.  Avundas stunt killarna som ramlar huller om buller.

Motionerade Sino i corallen i morse. Han gick rätt snällt men vände fel ibland (utåt i stället för inåt) och jag funderade på varför det blev så. Får läsa på i Anttis ”Andra boken” (http://w1.472.telia.com/~u47202999/boken1.html ) och Peer Werner Vogel ”Natural Horsemanship” (2004). Testade tidigare immuniseringar och han stod helt lugnt kvar. Utom mot slutet då jag med full fart kom emot honom från sidan och hoppade upp mot ryggen. Då drog han sig undan två steg bakåt.

Han är mycket social i hagen och tight med Rapé.

På eftermiddagen tog vi Rapé och tränade i rundcorallen. Det nya för mig var kommandona (måste komma ihåg dem) och att gå på fölplatsen, vid sidan av honom. Det är ju en rätt låg rangplats ur hästens perspektiv. Men en bra plats för att driva fram en häst i en cirkusmanege om du inte står i mitten. Med en lätt ”klackspark” från marken mot hästens insida kan du få honom att skritta på rätt bra, och behöver inte tjata på honom. Tydliga kommandon för halt och skritt och trav samt enormt med beröm när det blev rätt. Barbacka med endast grimma tränade vi på volter och vändningar genom rundkorallen. Efter ett tag slappnar både häst och ryttare av och då fungerar det rätt bra. Min balans kan blir bättre. He he. Slutligen handlar det om kommunikation, samspel och balans.

Slutligen upphoppet. Det är här Benke Nilsson kommer in. Han och Dahl var ju ledande höjdhoppare i Europa före flipp flopp stilen, där hopparen väder ryggen mot ribban. På den tiden gällde ”dykstilen”. Det är samma princip vid upphoppet på hästryggen fast man skall stanna där uppe. OK, jag kom inte upp i dag, men som fjortonåring hoppade jag 1.65 och Rape är 1.60, så det skall gå. Den andra eleven klarade det från båda hållen. Starkt gjort.

Slutligen testade vi om Rapé kan sänka huvudet ordentligt samtidigt som jag stretchar ena frambenet bakåt (görs från båda hållen). Glöm inte att en häst alltid är två hästar. Det blir mycket att öva.

PS. Förra veckan orkade jag inte hiva mig upp i ett rep. Idag kom jag halvvägs upp mot taket. Hurra!

Och slutligen. Kolla Nevzorov. Vilken glädje när han leker med hästarna. Måste åka över till St. Peterburg i vår.

   

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 8 maj 2009 02:23

Hejsan,Jag lägger upp lite bilder från i helgen eftersom Janne verkar ha fullt upp med slutprov mm./Sandra...

Av Janne - 25 februari 2009 21:56

Jag lämnade Socialdemokraterna som jag varit medlem i sedan l973. Det har väl varit många gånger som jag inte varit införstådd med hur partiet har agerat men det är högt i tak och jag var med för att jag står för reformism och humanism. Men jag klara...

Av Janne - 23 februari 2009 22:16

Ja, jag har inte vunnit på Triss eller fått oväntat besök till kaffet. Någon gång skall väl träningen ge resultat. Långsamt växer styrkan och med den möjligheten att genomföra de fysiska övningarna. Före Jul kunde jag ju klättra i rep och i dag lyck...

Av Janne - 23 februari 2009 00:02

 Jag tror att jag fick mitt körkort 1959. Sen dess har jag haft en parkeringsbot på Gärdet i Stockholm, betalt böter för en fortkörning i Haninge och tre gånger har jag stoppats vid poliskontroller. Vid det ena tillfället fick jag göra en alkotest (S...

Av Janne - 22 februari 2009 21:04

För några år sedan hade jag möjlighet att i Norge delta i ett antal kurser i medlingsteknik. Det var en hel del teori och naturligtvis rollspel och andra övningar.  Den norska kursledaren använde sig av en teknik att minst två gånger om dagen låta os...

Ovido - Quiz & Flashcards