68

Direktlänk till inlägg 17 september 2008

Lusitano feira och att hänga i armarna

Av Janne - 17 september 2008 21:52

OK nu har jag tränat i två veckor. Och visst händer det något. Fortfarande är det stelt och kantigt och gör ont lite här och där. Stuntgruppen har kommit rätt långt i sitt arbete och det ser redan imponerande ut nar de kastar sig ned från tak eller eller genomför låtsasslagsmål. En del av grabbarna är mycket väl tränade.

Vi två som går Horse Performance är inte fullt så viga, men det tar sig. När jag först hängde i armarna i en ribbstol (drygt femtio år sen sist) så tappade jag taget omedelbart. I dag kan jag hänga kvar och göra knälyft och även få upp raka ben en bit. Skratta inte, jag sa tidigare att det var en chock att inte kunna slå en framlängeskullerbytta. Idag kan jag det utan att hela världen snurrar. Nu måste bakåtkullerbyttan fungera också. Men att komma upp i ”brygga” eller att stå på händer – glöm det för närvarande. Återkommer med ett hurra när det funkar.

I måndags började kickboxningen. Kul, men naturligtvis jobbigt. Har aldrig tidigare stått i en boxningsring. På schemat har tillkommit Acrobatics, Power och Balans.

Våra tränare är jättebra, kompetenta och förstående – ja, att det tar emot i en gammal kropp. Men de är samtidigt krävande och vill att jag genomför momenten även om det inte alltid blir så stilfullt.

I helgen var jag i Göteborg och tittade på Working Equitation och Lusitano hästar. WE är en tävlingsform från Portugal som återspeglar vissa moment i boskapsskötsel. Kanske inte så spektakulär, eftersom det är en bedömningssport, men det kan vara en kul grej för att få grabbar att börja rida. När det rids på tid går det undan med Lusitano hästarna. Och dom är kvicka i svängarna i serpentinerna och runt olika hinder. Det ingår också ett dressyrmoment på ca 7 min som skall innehålla särskilda rörelser i en viss följd. När rörelserna genomförs eller var, spelar mindre roll. WE finns också som Europamästerskap och Sverige sänder ett team till tävlingarna i Italien senare i höst.

En lektion med Jao Lynch var intressant. Han visade hur de värmer upp sina hästar vid handen (skritt, trav och galopp) och sedan rider WE-dressyren endast i skritt eller galopp. Julio Borba gav också en lektion i dressyr med två av sina elever.

Lusitansällskapet stod för feiran. Ska ni på en riktig feira – res till Golega i Portugal och kolla hästar, Lusitanos. Tänk er Drottninggatan i Stockholm, en sommardag med alla turister och lägg till 300 hingstar med ryttare som prommenerar där – så har ni Golega.

Och ni som ännu inte kollat Nevzorov på nätet – gör det. 

      
 
Ingen bild

anja

18 september 2008 20:42

Pappa, pappa, riktigt kul att läsa om dina små framsteg :-) Visst är det häftigt när man märker att det går lite bättre för varje gång? Ser fram emot ett tvåfaldigt hurra: Ett för bryggan och ett för handståendet! Skickar över lite extra akrobatikenergi!
/anja (nu ska jag kolla upp Nevzorov

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 8 maj 2009 02:23

Hejsan,Jag lägger upp lite bilder från i helgen eftersom Janne verkar ha fullt upp med slutprov mm./Sandra...

Av Janne - 25 februari 2009 21:56

Jag lämnade Socialdemokraterna som jag varit medlem i sedan l973. Det har väl varit många gånger som jag inte varit införstådd med hur partiet har agerat men det är högt i tak och jag var med för att jag står för reformism och humanism. Men jag klara...

Av Janne - 23 februari 2009 22:16

Ja, jag har inte vunnit på Triss eller fått oväntat besök till kaffet. Någon gång skall väl träningen ge resultat. Långsamt växer styrkan och med den möjligheten att genomföra de fysiska övningarna. Före Jul kunde jag ju klättra i rep och i dag lyck...

Av Janne - 23 februari 2009 00:02

 Jag tror att jag fick mitt körkort 1959. Sen dess har jag haft en parkeringsbot på Gärdet i Stockholm, betalt böter för en fortkörning i Haninge och tre gånger har jag stoppats vid poliskontroller. Vid det ena tillfället fick jag göra en alkotest (S...

Av Janne - 22 februari 2009 21:04

För några år sedan hade jag möjlighet att i Norge delta i ett antal kurser i medlingsteknik. Det var en hel del teori och naturligtvis rollspel och andra övningar.  Den norska kursledaren använde sig av en teknik att minst två gånger om dagen låta os...

Ovido - Quiz & Flashcards