68

Direktlänk till inlägg 22 september 2008

Gråa hår och början på historien om ett mord

Av Janne - 22 september 2008 23:24

Jisses, såg mig i spegeln i går och har fått grått hår. Hade för mig att det bara var några strån men inte grått helt och hållet. Det kommer sig inte av bekymmer. Jag är rätt glad och lycklig när jag får slita för hälsan och hästarna.  Slutade förra veckan med balansridning barbacka på Sino. En gång till så skall det nog gå i galopp också. Han är ju så snabb att reagera på skänklar och vikter. Vänder lätt i volten. Lite bättre balans från ryttarens sida så vet han bättre vart han skall ta vägen. Då är det jobbigare med tömkörningen. Tungt att gå (springa) bak i rumpan på hästen på sandbanan. Får träna lite mer ute i skogen. Red honom i helgen i Sandskogen och han blev lite förvånad när marken plötsligt öppnar sig och övergår i djup sand. Stigarna är noga märkta för häst och joggare så att vi inte springer på varandra. Skogsröjing pågår men det bekymrar inte Sino.

Fick en brottningsmatch med Rapé, den vite. Han ville inte över diket när jag vill ta in honom och när jag tjatade drog han med grimskaft (lina) och allt. Sen kom han efter ett tag och ville ha äpplen, men lät sig inte hanteras. När Sino följde mig kom Rapé efter. Dom är som ler och långhalm. När jag har Sino i rundcorallen springer Rapé i hagen och gapar efter sin polare trots att han har Balder kvar.  Kan bli ett problem att dom är så tighta, men också en möjlighet att hantera dom tillsammans.

Vi tränar också de två fölen att följa och bli mer oberoende av stona. Det är ett tålmodigt jobb men framstegen går fort.

Drog av Sino och Rapé deras skor så nu går de barfota. Sino har ju järnfötter medan Rapé som skimmel har lite sämre hovar. Få se om de håller.  Nu när betet avtar skall jag ge dem mineraler igen uppblandat i vetekli. ”Gott” säger Sino - ”pyton” säger Rapé.

På schemat denna vecka är det mycket löpning och styrka. I stället för löpning långa sträckor tar jag och cyklar några mil. I dag regnade det och var motvind mest hela tiden.

OK. För några år sedan  var jag i London och träffade en av mina kusiner. Ja egentligen inte en riktig kusin men vi kallar honom så eftersom han står nära familjen. Jag träffade honom i ett av Englands större fängelser där han hamnade efter en dom på 6 år för skoj med VAT (moms). Och det var inte kattlort han tjänade på det. Läs vad domaren sa.JUDGE ALEXANDER:…  You were a vital cog in the fraud and without you or someone like you, it might not have got off the ground.  In less than a month, nearly £150 million of false trade on paper was created by you and passed on to GA and a further £13 million of similar trade passed on to B.  This trade accounted for over 90% of the £25.25 million of VAT lost, the balance going to your company.  In those circumstances the sentence on you is one of six years in prison. …….Och vi talar om miljoner Pund Sterling.  (GA och B är namn på företag)

Så fick han förstås också näringsförbud i 10 år.

Under vårt samtal i fängelset talade vi om en massa saker vi upplevt tillsammans under många år, inte minst allt som hände i Afrika. Det var då han plötsligt förde mordet på tal. Det riktiga mordet. Han tog fram två bilder som var lite gamla och visade mig vad

han hittat. Han menade att det var bevis för att hon verkligen mördat honom. Här fanns bilderna. Jag vet att vi hade talat om det tidigare vid flera tillfällen, senast när vi träffades i Nigeria (han jobbad i olja). Med dessa bilder var det värt besväret att resa tillbaka och kolla en gång till. Han gav mig bilderna och sa att han betalade vad det skulle kosta. När jag frågade honom hur han fått tag i bilderna bara log han.

 
 
Misse

Misse

22 september 2008 23:40

Ja, Sino äter väl allt han kommer över =)
Mer mordhistorier! *väntar med spänning*

http://blackseagull.deviantart.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 8 maj 2009 02:23

Hejsan,Jag lägger upp lite bilder från i helgen eftersom Janne verkar ha fullt upp med slutprov mm./Sandra...

Av Janne - 25 februari 2009 21:56

Jag lämnade Socialdemokraterna som jag varit medlem i sedan l973. Det har väl varit många gånger som jag inte varit införstådd med hur partiet har agerat men det är högt i tak och jag var med för att jag står för reformism och humanism. Men jag klara...

Av Janne - 23 februari 2009 22:16

Ja, jag har inte vunnit på Triss eller fått oväntat besök till kaffet. Någon gång skall väl träningen ge resultat. Långsamt växer styrkan och med den möjligheten att genomföra de fysiska övningarna. Före Jul kunde jag ju klättra i rep och i dag lyck...

Av Janne - 23 februari 2009 00:02

 Jag tror att jag fick mitt körkort 1959. Sen dess har jag haft en parkeringsbot på Gärdet i Stockholm, betalt böter för en fortkörning i Haninge och tre gånger har jag stoppats vid poliskontroller. Vid det ena tillfället fick jag göra en alkotest (S...

Av Janne - 22 februari 2009 21:04

För några år sedan hade jag möjlighet att i Norge delta i ett antal kurser i medlingsteknik. Det var en hel del teori och naturligtvis rollspel och andra övningar.  Den norska kursledaren använde sig av en teknik att minst två gånger om dagen låta os...

Ovido - Quiz & Flashcards