68

Direktlänk till inlägg 2 december 2008

Hund?

Av Janne - 2 december 2008 21:32

Tänk om man skulle köpa sig en hund. Vad skulle det då bli för sort? På gården hade vi en schäfer AMI en stövare PIA, en foxterrier OTTI och en tax SNAPPE. AMI var till för att vakta gården men hoppade upp i famnen på alla gäster. De övriga var jakthundar och hölls i hundgården. SNAPPE var bäst på rådjur. Blev lugna drev och de höll sig inom jaktområdet. PIA användes också i jakt men då gick det så fort att drevet kunde försvinna hur lång bort som helst, trots att vi hade ett avsevärt område att jaga på. Själv jagade jag aldrig, men hade ofta han om hundarna. Min gudfar jagade på ett förnuftigt vis – smygjakt. En nyårsafton gick vi ut på morgonen och spårade. Kom upp till ett rådjur som han fällde. Vi tog hem det hängde det i vedboden. Eftersom klocka fortfarande var tidigt på morgonen gick vi en svång till och hade turen att inom kort få sikte på ytterligare ett rådjur. Så nu hängde två djur i vedboden. Halva dan hade inte gått och inom två timmar till hängde fyra rådjur i boden. Då sa husmor stopp och belägg. Trots att det var sista jaktdagen på året för rådjur. Men det tar också tid att flå och ta ur djuren. Tiden var knapp men det gjordes före nyårsmiddagen och festen. Den typen av jakt har jag viss förståelse för. Det är liksom en mot en.

OTTI och SNAPPE (som vi fått från granngården) användes också som grythundar. Ofta blev de fast nere i grävlingsgryt. Men när farbror Andersson hämtade dynamiten kom hundarna upp illa kvickt. Jag förstod aldrig det där med grävlingsjakt. Gubbarna ville bara ha skinnet till sina jaktväskor.

På den tiden förgiftade vi kråkor genom att slänga ut harkadaver med gift i (i dag helt förbjudet). Vi byggde också kråkfällor som lockade kråkorna med all sorts kadaver som fanns på en stor gård. Det var som en stor bur vars tak var spjälor som tillät kråkorna att hoppa ner, men förhindrade dem att flyga ut. Skottpengarna var tio öre per par kråkfötter. Jag tror räven gav en femma drygt. På hösten lämnade vi in dem till länsman och fick ut en hygglig slant.

Men tillbaka till hundarna. Jag tyckte om alla fyra och som tretton-fjortonåring var det ju väldigt spännande att springa i skogen med någon av dom.  Har alltid gillat natur och att hitta udda områden i ”vildmarken”.

Även om jag gillar hundar så har jag aldrig ägt en hund själv. Så vad skall jag välja? Skulle gärna vilja ha en hund som kan springa med hästarna när jag rider, utan att ge sig i väg och jaga.

Får fundera på hunden!

 
 
Ingen bild

laban

5 december 2008 22:01

lapphundar hårar och skäller, taxar är fantastiska, belgiska vallhundar är ok.
lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 8 maj 2009 02:23

Hejsan,Jag lägger upp lite bilder från i helgen eftersom Janne verkar ha fullt upp med slutprov mm./Sandra...

Av Janne - 25 februari 2009 21:56

Jag lämnade Socialdemokraterna som jag varit medlem i sedan l973. Det har väl varit många gånger som jag inte varit införstådd med hur partiet har agerat men det är högt i tak och jag var med för att jag står för reformism och humanism. Men jag klara...

Av Janne - 23 februari 2009 22:16

Ja, jag har inte vunnit på Triss eller fått oväntat besök till kaffet. Någon gång skall väl träningen ge resultat. Långsamt växer styrkan och med den möjligheten att genomföra de fysiska övningarna. Före Jul kunde jag ju klättra i rep och i dag lyck...

Av Janne - 23 februari 2009 00:02

 Jag tror att jag fick mitt körkort 1959. Sen dess har jag haft en parkeringsbot på Gärdet i Stockholm, betalt böter för en fortkörning i Haninge och tre gånger har jag stoppats vid poliskontroller. Vid det ena tillfället fick jag göra en alkotest (S...

Av Janne - 22 februari 2009 21:04

För några år sedan hade jag möjlighet att i Norge delta i ett antal kurser i medlingsteknik. Det var en hel del teori och naturligtvis rollspel och andra övningar.  Den norska kursledaren använde sig av en teknik att minst två gånger om dagen låta os...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards