68

Alla inlägg under september 2008

Av Janne - 9 september 2008 22:32

I dag, tredje dagen, tog det emot.  Hade tänkt simma på morgonen inne i stan, men där fanns redan fem hundra skolungar och ingen plats för övrig befolkning. Blev en god cykeltur fram och åter.

Bräckte ett revben vid hopp från tornet. Nä jag skojar. Sprang på hästen när jag försökte hoppa upp. Fick kravla mig upp med lite hjälp och satte igång första ridpasset. Balansträning. Hästen på lina.

OK, vid dagens slut inser jag att det finns en del att öva på. Men det ser inte hopplöst ut, ännu.

Stunt killarna tränade att ramla på och över köksbord och ta skjutvapen från varandra. Lite fäktning blev det också förutom den fysiska träningen.

En lokal tidning var ute på anläggningen och intervjuade oss som håller på med hästarna.

Avslutade dagen med en tur på Rapé.  En annan elev red Sino.  Racade rätt hyggligt på gärdena. Kollade skoningen. De måste skos om nån vecka.

När jag kom hem gjorde det ont i kroppen.

För första gången på över ett år klämde jag i mig en tallrik spagetti.

I morgon börjar vi med Aikido.

Av Janne - 9 september 2008 22:30

 

Satt länge i natt och funderade på hur det här skall gå med projektet ”Horse Performance” och därför sov jag länge. Körde till Ystad för att köpa biljett till Stockholm (Mats och Gunilla har genröst lånat mig sin ena bil). Måste upp och förbereda för en inneboende medan jag är bortrest.  Hasse skall följa med ner igen och filma. Men på Ystad Central kan man bara köpa biljetter till Skånetåg! Och till Stockholm? Får du åka till Malmö för att köpa! Men på nätet kan du köpa biljett direkt mellan Ystad och Stockholm. Hallå! Ser det ut som om jag går runt med en dator. På turistbyrån rådde de mig att gå till en resebyrå. Det finns två i stan. Tillhör Skåne fortfarande Danmark? Har jag missat nåt? Så jag åkte hem igen och beställde en biljett på nätet. Och den kan hämtas antingen i Pressbyrån eller hos 7-Eleven eller ATG ombud, med vissa undantag. Där jag bor kan man köpa trisslotter och en Ego-Boy, det är allt. En hjälpsam dam som var framför mig, och  packade ner sina matvaror i kassen, trodde nog att Pressbyrån vid stationen kunde lämna ut biljetten. OK, långsamt börjar jag inse att jag hamnat i en glesbygd och inte har rätt att bli arg och måste bygga upp tålamod, får inte bli mordisk. Ja ni läste ju om mina bekymmer med mamma tidigare. I morgon skall ni få en riktig mordhistoria.

Innan jag lämnade Ystad handlade jag vid Skafferiet i hamnen. Mums, vad goda grejer de hade. Hit får jag återkomma. Handlade lunch till oss på anläggningen. Det räckte till fler. Och gott var det.

Tog in hästarna i corallen lät dem jogga ett tag innan jag borstade dom rena. Ja, Rapé ser ut som han gör. Blir nog till att schamponera till veckan. Hittade en bamsefästing på honom också. En söm är på väg att lämna ena framskon och det påminde om att båda  behöver skos, om två veckor. Blev ingen join-up förrän han sprungit sig ordentligt trött. Men sen stod han helt stilla (skall dom ju alltid göra på kommandot ”stå”) medan jag grejade med honom. Sino är ju som en valp och vill hoppa upp i famnen bara man lovar att borsta på honom. Motvilligt, och helt onödigt enligt honom, gav han sig ut på några varv i corallel.

Lynx red en av sina hästar. Här behövs ingen pall för att kliva på hästen. Hej hopp! 

Av Janne - 9 september 2008 22:22

Tog det lugnt i helgen. Ledbruten. Tillbaka för andra veckan. Började i går med företagsekonomi. De flesta av oss har eller skapar enskilda företag för att fortsätta yrkesmässigt med stunt eller hästar.

Klarade inte heller i dag att rulla över, varken framlänges eller baklänges i Aikidon. Från min träning i Judo i mitten av sextiotalet vet jag hur det skall vara men kroppen bara vill inte. Frustrerande. Smällen mot revbenen förra veckan känns fortfarande och gör inte gymnastiken enklare.  Avundas stunt killarna som ramlar huller om buller.

Motionerade Sino i corallen i morse. Han gick rätt snällt men vände fel ibland (utåt i stället för inåt) och jag funderade på varför det blev så. Får läsa på i Anttis ”Andra boken” (http://w1.472.telia.com/~u47202999/boken1.html ) och Peer Werner Vogel ”Natural Horsemanship” (2004). Testade tidigare immuniseringar och han stod helt lugnt kvar. Utom mot slutet då jag med full fart kom emot honom från sidan och hoppade upp mot ryggen. Då drog han sig undan två steg bakåt.

Han är mycket social i hagen och tight med Rapé.

På eftermiddagen tog vi Rapé och tränade i rundcorallen. Det nya för mig var kommandona (måste komma ihåg dem) och att gå på fölplatsen, vid sidan av honom. Det är ju en rätt låg rangplats ur hästens perspektiv. Men en bra plats för att driva fram en häst i en cirkusmanege om du inte står i mitten. Med en lätt ”klackspark” från marken mot hästens insida kan du få honom att skritta på rätt bra, och behöver inte tjata på honom. Tydliga kommandon för halt och skritt och trav samt enormt med beröm när det blev rätt. Barbacka med endast grimma tränade vi på volter och vändningar genom rundkorallen. Efter ett tag slappnar både häst och ryttare av och då fungerar det rätt bra. Min balans kan blir bättre. He he. Slutligen handlar det om kommunikation, samspel och balans.

Slutligen upphoppet. Det är här Benke Nilsson kommer in. Han och Dahl var ju ledande höjdhoppare i Europa före flipp flopp stilen, där hopparen väder ryggen mot ribban. På den tiden gällde ”dykstilen”. Det är samma princip vid upphoppet på hästryggen fast man skall stanna där uppe. OK, jag kom inte upp i dag, men som fjortonåring hoppade jag 1.65 och Rape är 1.60, så det skall gå. Den andra eleven klarade det från båda hållen. Starkt gjort.

Slutligen testade vi om Rapé kan sänka huvudet ordentligt samtidigt som jag stretchar ena frambenet bakåt (görs från båda hållen). Glöm inte att en häst alltid är två hästar. Det blir mycket att öva.

PS. Förra veckan orkade jag inte hiva mig upp i ett rep. Idag kom jag halvvägs upp mot taket. Hurra!

Och slutligen. Kolla Nevzorov. Vilken glädje när han leker med hästarna. Måste åka över till St. Peterburg i vår.

 
Ovido - Quiz & Flashcards