68

Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Janne - 2 februari 2009 22:25


Antti visade mig en gång hur man kan rida med en stav – en garoccha och träna hästen på volten i olika gångarter för att få upp smidigheten. Jag prövade med en nordsvenks häst som hette Bella och det var vansinnigt roligt. Länge funderade jag på att pröva detta igen. Sino borde ju vara kalas att rida med en garoccha så kvick som han är i vändningarna. Cyklade in till Ystad och handlade en gardinstång på tre och en halv meter på brädgården.  Var lite osäker på hur lång den skulle vara så jag provade ut längden stående på en stege.

Sino var inte alls förvånad när jag satte upp med stången i handen. Jag lät den släpa den efter hästen på höger och vänster sida men han bara promenerade vidare. Sen styrde jag honom mot ridbanan som nu torkat upp. Inne i manegen tränade stuntarna på sina hästuppträdanden – från häst till trapetz och tillbaka igen om hästen står kvar.

Att rida runt stången i båda varv var helt ok med Sino. Att göra en piruett under stången gick också efter att Sino klonkat i stången två gånger lätt med huvudet. Sen böjde han ner sig och gick under. Det gick faktiskt också i trav efter fem minuter men galoppiruetten får vänta tills jag tränat lite mer. Men oj vad intressant det var och skoj. Inne i manegen gick det lite för fort ibland men för att vara första gången … tja… i galopp, tjohej!

Kolla:

Av Janne - 2 februari 2009 22:23

I dag blev första träningsdagen för tandemridning. Det är en dröm jag haft länge att kunna rida två hästar samtidigt. Ena hästen rids på tygel och den andra som går framför rids med tömmar. Ända sedan jag såg en bild av mina barns mormorsmor ridandes tandem har jag tänkt på detta. Såg också Katja Schuman rida tandem på en föreställning hos Circus Scott.

Jag har ju löslongerat Sino och Rapé tillsammans och sett hur de går och hur de vänder.  Sino går nästan alltid först och vid vändningen springer han förbi Rapé i det nya varvet. Om Rapé går först och Sino kommer för nära kickar han mot Sino.  Så jag utgick från att det var bäst att rida Rapé och ha Sino framför. Men Rapé blev för svår att korrigera trots att Kristina red Sino. Med Sino som ridhäst och  Rapé som tömhäst gick det bättre. Jag rider Sino bättre än Rapé, åtminstone barbacka. Sino följer mina vikthjälper mer direkt. Så småningom kunde jag ta över styrningen av Rapé också och klara volter och ”snett igenom”.  OK det var en början.

Vi avslutade med att träna oss och båda hästarna i tömkörning. Båda är svåra att få jämn böjning på i volter och hörnpasseringar. Mycket att träna på, men kul.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards